STATSMINISTERNS VECKOTAL

Så har det då gått en veckA sedan Ni hörde av mig sist. Jag blir nu beskylld för att vara
frånvarande, det är jag, men det är en medveten stragegi.
 
Mina rådgivare har gett mig rådet att visa mig så lite som möjligt och säga så lite som
möjligt om vi ska stoppa avhoppen till sverigedemokraterna.
 
Apropå sverigedemokraterna har man berättat för mig att SD nu är lika stora som det so-
cialdemokratiska partiet, och många känner sin oroade av detta.
 
Jag kan stilla den oron, Annie Lööf och jag kommer att fortsätta vår envetna kamp för att
alla väljare inte ska vara lika mycket värda, och vissa ska absolut inte ha inflytande, och
vi tänker inte heller framöver låta demokratin stoppa oss här.
 
Kan vi inte stoppa SD på annat sätt får vi överväga att begränsa den allmänna rösträtten,
den är ju ändå bara en illusion, då de som röstar på SD inte räknas.
 
En våg av misstro tycks skölja över landet bland väljarna och den tycks delvis bygga på att
vi nu går mot nolltillväxt, får stigande arbetslöshet och sjunkande sysselsättning.
 
Även här kan jag stilla oron hos väljarna, vi socialdemokrater låter oss aldrig påverkas av
verkligheten, ända in i kaklet kommer jag att hävda att Sverige är på väg i rätt riktning o-
beronde av hur låg tillväxten är, hur mycket arbetslösheten stiger, hur mycket sysselsättnin-
gen sjunker, hur skolresultatet sjukner och hur kriminaliteten stiger.
 
Skulle vi låta oss styras av verkligheten skulle ju alla förstå att vi misslyckats på de flesta
områden, så jag kommer även framöver att hålla mig till budskapet att Sverige är på väg
i rätt riktning.
 
Under veckan som gick blev det känt att de 3 poliser som åtalats för dödsskjutningen av
Eric Thorell frikändes. Detta var ett beslut helt i linje med  regeringens uppfattning att det
offentligas intressen allid går före privata intressen, och det känns befriande att domsto-
larna tagit till sig detta budskap.
 
Johan Westerholm på Ledarna har gått hårt åt regeringen under veckan, vi har blivit be-
skylda för att ha brist på ideer och brist på ledarskap, men här talar han mot bättre ve-
tande.
 
Genom januariavtalet fick vi ju 73 ideer, visserligen inte våra egna, men de måste ju ock-
så räknas. Och bättre ledarskap än det Annie Lööf visar upp kan man nog inte räkna med,
hon har ju fått oss att göra precis som hon vill.
 
Westerholm beskyller oss också för att vara arroganta och självgoda, även här talar han
mot bättre vetande. Vi socialdemokrater har alltid varit ödmjuka, särskilt vad gäller makt-
innehavet, det är något som påtvingats oss, vi skulle helst vilja vara i opposition, vilket
ju framgår av januariavtalet bland annat.
 
Westerholm drämmer också till med att vi inte har en susning om vad vi vill eller vad vi vill
göra, man blir då närmast bestört.
 
Hur kan Westerholm ha missat att vi vill att SD inte ska ha inflytande, räcker inte det ?
Och vad vi vill göra har ju Annie Lööf talat om för oss.
 
Det har också väckt en viss uppmärksamhet att nyanlända från årsskiftet inte får ersätt-
ning om de bosätter sig i utanförsområden.
 
Malmö tänker utnyttja den förändringen och anpasa sig till verkligheten och då utse hela
Malmö till utanförskapsområde.
 
Vi ser det som en lovande utveckling och regeringen tänker se över möjligheten att
också anpassa SAverige till verkligheten och utse hela landet till ett utanförskapsområde.
 
Med dessa ord önskar jag och mina medarbetare i Ankebad alla en fortsatt trevlig helg.
Se till att ha sällskap om Ni rör Er ute för att minska rånrisken, och kvinnor råder vi att
inte vara ute alls, man vet aldrig om någon dyker upp och vill visa sin kärlek som det
kallas när de motiverar sina gärningar inför rätten och då frikänns.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0