STATMINISTERNS VECKOTAL

Så har det då gått en vecka och det är dags att summera veckans händelser, en
vecka som visar att Sverige fortsätter att gå i rätt riktning.
 
Veckan har varit händelserik, så jag får begränsa mig till de viktigare händelserna.
 
Bland annat väckte det stor uppmärksamhet när jag som statsminister presenterade
regeringens flyktingpolitik. Min vana trogen så tänkte jag mig inte för den här gången
heller, med resultatet att jag fick kraftig kritik från Miljöpartiet.
 
Den uppblommade regeringskrisen kunde dock lätt undvikas genom att jag låtsades
ha uttalat mig som partiordförande. Detta kan visa sig vara en lite väl lättköpt seger,
då det även inom partiet finns delade meningar om hur flyktingpolitiken ska utformas.
 
Blir kritiken från partiet för stark kanske jag blir tvungen att hävda att jag uttalat mig som
svetsare från Örnsköldsvik.
 
Centerpartiet tvingade fram en reform av Arbetsförmedlingen och det visade sig att denna
reform inte var särskilt genomtänkt, den heller. Genom att ingen konskekvensanlys gjordes 
visar det sig nu att många viktiga och grundläggande frågor fortfarande är obesvarade och
ingen vet nu hur reformen ska genomföras.
 
Men kritiken riktas mot fel håll, vi i regringen kan inte ta ansvar för att Centerpartiet tvin-
gar oss att genomföra fullskaliga experiment, som ingen vet hur de ska sluta.
 
Tyvärr har det under veckan uppmärksammats att stora belopp, många miljarder, utbe-
talst som efterlevandepension till ensamkommande barn som kommit till Sverige och
felaktigt hävdat att deras föräldrar dött.
 
Så länge föräldarna aldrigt dyker upp är detta ju inget problem, men nu har ett flertal döda
föräldrar dykt upp, och vi vet inte hur vi ska hantera detta, heller. Annie Lööf har dock
sagt att en förutsättning för en fortsatt rewgeringssamverkan är att vi fortsätter att visa
den medmäsnklighet det innebär att dela ut efterlevandepension även när förädrarna
visar sig vara vid liv.
 
Regeringen har ju under senare tid tagit krafttag för att invandringen ska utgöra lägsta
EU nivå. Migrationsverket senaste rapport visar nu att vi varit framgångsrika här, mycket
framgångsrika.
 
Rapporten visat att fram till nu har under året bara ungefär 90 000 fått uppehållstillstånd
beviljsats och Migrationsvverket räknar med att sifrran ska bli ungefär 120 000 för hela året.
 
2015 kom det ju ännu fler nyanlända till landet, så dessa vsiffor visar hur framgångsrik
vår kraftfulla politik varit.
 
Vi har dock smärre problem med att antalet illegala i Sverige ökar. Gränspolisen  hävdar
nu att det aldrig funnits så många illegala i landet som nu. Den ärendebalans man har 
bygger tyvärr på att preskriptionen i deras statistik är så lång som 5 år, först efter 5 år
faller illegala bort ur statistiken, vilket medför att statistiken visar högre antal än vad
som känns komfortabelt för regeringen.
 
Vi överväger därför att inom kort fatta beslut om att preskriptionstiden ska kortas ner,
så att statistiken ser lite bättre ut.
 
Polisen i Kungsbacka väckte under veckan viss upmärksamhet när man visade hur
man skulle ta krafttag för att bekämpa den grova brottsligheten.
 
Även i Kungsbacka finns ju områden som ockuperats av kriminella och där medbor-
garna känner sig otrygga. Polisens råd att medborgarna då ska gå ut på gatorna för
att återta kontrollen över dessa områden ser regereringen som ett steg framåt och
helt i linje med rehgeringens strategi.
 
Om regeringen abdikerat från uppgiften att skapa trygghet och söäkerhet i landet får
ju inte polisen sätta käppar i hjulet för denna utveckling.
 
Angående brottsligheten så kommer information från väktarhåll att man inte alltid
arbetar med den rätta sverigebilden. Det finns väktare som efter kort tids erfaren-
heter menar att man aldrig hade kunnat föreställa sig hur illa ställt det är i Sverige.
 
Regeringen kommer därför att se över möjligheterna att komplettera väktarbilden
så att väktare ges möjlighet att arbeta bmed den rätta sverigebilden.
 
Detta leder in på Danmarks beslut att inrätta gränskontroller för att den påstådda
kriminaliteten inte ska sprida sig till Danmark.
 
Regeringen vill inte att den bilden av Sverige ska få vidare spridning. Vi överväger 
därför att utse en nationell samordnare, som får till uppgift att sprida den rätta Sve-
rigebilden i omvärlden.
 
Margot wallström har ju redan erfarenheter av sådan verksamhet, efter sina samtal
med Donald Trump, så mycket talar för att hon kan bli aktuell för denna uppgift.
 
Under veckan blev en rapport officiell rörande det framtida elbehovet. Behovet fram
till 2045 väntas då öka men en mängd motsvarande 11 reaktorer av Ringhals stor-
lek.
 
Detta medför att regeringen måste äka ansträngningarna för att säkerställa till-
gången på elkraft, och vi kommer därför i samverkan med Miljöpartiet att tillsätta
en utredning, som har till uppgift att snabba på nedläggningen av de reaktorer
som redan finns.
 
Internationellt väckte det viss uppmärksamhet när Erdogan lovade att skicka 3,6
miljoner flyktingar till Europa om vi inte säger och gör som han säger till oss att
säa och göra.
 
EU har redan gett Turkiet stora bidrag för att hålla Erdogan på gott humör, men
dessa redan stora belopp tycks inte räcka.
 
Vi menar därför att EU måste ta till krafttag för att stoppa Erdogans planer vad
gäller en ny flytkingström till europa.
 
Vi kommer därför uppmana EU ledning att ta kontakt med Erdogan och efterfråga
hur mycket pengar han vill ha för att inte skcika oss dessa flyktingar.
 
Jag råder Er som avslutning att titta på dagens partiledardebatt i Agenda, där
kommer jag att utveckla min nya taktik, och beroende på vad jag säger, och hur det
tas emot, inta olika roller, ibland kommer jag att vara statsminister, ibland kom-
mer jag att vara partiordförande och ibland kommer jag att vara svetsare från
Östersund.
 
Och med detta önskar jag Er alla en trevlig fortsättning under helgen.
 
Vågar Ni gå ut, var då försiktiga, klä Er spartanskt så att ingen frestas råna Er
och framför allt, utsätt Er inte för brott, så att den falska sverigebilden får ny nä-
ring.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0