MODERATEN ULRIK NILSSON BESTÄMMER SJÄLV

Tala är silver och tiga är guld
 
Detta gamla talesätt borde kanske boråsmoderaten Ulrik Nilsson fundera
över om han inte borde lyssna till.
 
Varje gång han "öppnar käften" hoppar det ur groder, många och stora
som elefanter.
 
I dag ramlar grodorna ur munnen på löpande band, när han försöker förstora
sin betydelse genom ett debattinlägg i Borås Tidning, under rubriken:
 
JAG KAN BESTÄMMA SJÄLV OM JAG HAR FÖRTROENDE FÖR VD:N !!
 
Bakgrunden är att Ulrik Nilsson som vice ordförande i Borås Energi & Miljö AB
överskridit sina befogenheter som styrelseledamot och brutit mot den lagstift-
ning som reglerar styrelsearbete i ett akriebolag.
 
Han har då bakom ryggen på styrelsen gått sin egen väg och ombett VD att
lämna sin post.
 
Moderaten Ulrik Nilsson försöker nu rättfärdiga detta genom att flytta fokus och
i stora ordalag tala om sin rätt att hysa, eller inte hysa, förtroende för bolagets
VD.
 
Ulrik Nilsson får privat hysa vilket förtroende han vill för bolagets VD, men det
är inte hans roll, eller uppgift, att förmedla detta privar till VD.
 
DET ÄR STYRELSEN KOLLEKTIVT SOM UTTALAR SITT FÖRTROENDE
I EN SÅDAN FRÅGA.
 
Möjligen kan styrlesens ordförande i vissa lägen agera "vid sidan" av styrel-
sen i övrigt, men Ulrik Niölsson innehar inte den rollen.
 
Genom att agera som han gjort, och nu debattera som han gör, lyfter han fram
sin egen stora betydelse-
 
DET ÄR JAG, MODERATEN ULTIK NILSSON, SOM ÄR ÖVERORDNAD STY-
RELSEN OCH JAG GÖR SOM JAG VILL.
 
Ulrik Nilsson framstår ofta som rent enfaldig, om man uttrycker sig milt. Detta
kan i viss mening vara ofarligt, om man inte har en viktig position, och ännu o-
farligare pm man har så mycket förstånd att man inser att man är enfaldig.
 
Ulrik Nilsson visar gång på gång att han inte inser att han är enfaldig utan
uppvisar en så stor och imponerand självbild att den bara slås av hans
enfald.
 
Denna kombination, ren enfald kombinerad med en pompös självbild, är, som
hostirien ofta visar, en livsfarlig cocktail, om man sitter i en politisk maktställ-
ning.
 
Detta är inte första gången Ulrik Nilsson visar sin bristanbde kompetens, inte
ens i bolaget Borås Energi & Miljö AB.
 
Den minnesgode erinrar sig att denna styrelsen vare sig kunde eller ville följa
upp, än mindre styra, den största investering Borås gjort genom tiderna.
 
När kostnaderna steg med 500 miljoner, en ökning på cirka 16 % dyker det
upp som en fullständig överraksning, även för styrelsen, vars uppgift var att
just följa upp projektets utveckling, bland annat vad rör kostnaden.
 
Hur agerar då moderaten Ulrik Nilsson i detta läge ? Hans syn på sin roll i
styrelsen utgör en enda kollosal groda:
 
SKULLE JAG, ULRIK NILSSON, HAR GJORT NÅGOT FEL HÄR ? SKULLE
JAG MODERATEN ULRIK NILSSON HA NÅGOT ANSVAR FÖR ATT HA
FÖLJT UPP KOSTNADSUTECKLINGEN. DEN TYPEN AV OVÄSENTLIGHETER
ÖVERTLÅTER JAG TILL ANDRA. SJÄLV ÄGNAR JAG MIN TID TILL ATT
INFORMERA ANDRA OM MIN STORHET.
 
En samlad bild av Ulrik Nilssons prestationer i styrelsen, och i övrigt, reser nu
frågan, igen:
 
Vad är det för märkliga mekanismer som medför att moderaten Ulrik Nil-
sson får och kan sitta kvar på denna post, när han uppenbarligen visat
sig inkompetent, här också ?
 
HAR ULTIK NILSSON NÅGON HÅLLHAKE PÅ KOMMUNSTYRELSEN ELLER
ÄR DET "BARA" REN OCH SKÄR VÄNSKAPSKORRUPTION, SOM GÖR
ATT MAN VÄLJER ATT GYNNA ULRIK NILSSON PÅ KOMMUNMEDBOR-
GARNAS BEKOSTNAD ?
 
Kommunstyrelsen har faktiskt som uppgift att värna kommunens invånare i
första hand, inte i första hand moderaten Ulrik Nilsson.
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0