KOSTANDERNA FÖR ATT BYGGA RUSAR

Sveriges byggkostnad högst i Europa !!
 
I dagens Dagens Industri kan man läsa ett inlägg under rubriken:
 
" KOSTNADERNA FÖR ATT BYGGA RUSAR"  
 
Och kostnaderna rusar inte så lite, under åren 2015 - 2018 har kostaderna
stigit med 48 %
 
48 % PÅ 4 ÅR, DET GÖR I SNITT 12 % ÖKNING PER ÅR !!
 
Ett svårslager världsrekord ?
 
De flesta bedömare anser att detta skett till följd av en låg, eller närmast obe-
fintlig, konkurrens.
 
Statistiken visat att i många stora projekt finns det bara en anbudsgvare
som då kan skruva upp anbudet efter behag.
 
NYA KAROLINSKA ÄR ETT SKRÄCKEXEMPEL PÅ JUST DETTA, EN AN-
BUDSGIVARE OCH PRISER SOM STIGER "TILL HIMMELSEN".
 
Men detta är inte de enda "skräcksiffor" vi hittar inom byggbranschen:
 
SVERIGE HAR I DAG EUROPAS HÖGSTA BYGGKOSTNADER !
 
För att nå detta har vi avstått från all produktivitetsökning.
 
ENLIGT TILLGÄNGLIG STATISTIK HAR UNDER DE SENASTE ÅREN
PRODUKTIVITETEN VARIT NEGATIV, DET SÄGER SIG DÅ SJÄLV-
KLART ATT VI HAMNAR I BOTTEN KOSTNADSMÄSSIG.
 
Ytterst märkligt i detta sammanhang är då att de bolag, som inte kan bygga
effektivt i Sverige, de kan bygga effektivare och billigare på kontineneten.
 
Denne brist på effektivit och fokus på fel frågor återfinner vi på område ef-
ter område, kanske på alla områden ?
 
Det senaste exemplet på "fel fokus" är nog riksdagens beslut att "uppdra" åt
regerningen att införa betyg i skolan i "uppförande och ordning".
 
Att det finns behov av att skapa "ordning och reda" i klassen är nog alla över-
ens, om men går det på detta sätt.
 
En elev uttryckte "reformen" på ett talande sätt:
 
" DET ÄR SOM ATT SÄTTA ETT PLÅSTER PÅ ETT INRE SÅR".
 
Och så är det nog här, ordningen i klassrummen lär knappast förbättras ge.
nom betyg, problemen sitter betydligt djupare än så.
 
Det är vissa elever, som utmärker sig för stök i klassrummet, inte alla.
Många av dessa går ut utan behöriga betyg, villet de totalt tycks strunta i.
Många av dem har också föräldrar, som är totalt ointresserade av betyg
och ordning i alla former. Många av dessa föräldrar motarbetar till och med
skolan genom att infinna sig i skolan och verbalt och fysiskt ge sig på lä-
rare, som försöker få deras "ungar" att uppträda något så när OK.
 
Som bilden ser ut i dag är nog slutsatsen här ganska så tydligt:
 
DE ELEVER SOM MAN HAR STÖRST BEHOV AV ATT PÅVERKA
KOMMER TROLIGEN FULLSTÄNDIGT "ATT SKITA I" VILKET BETYG
DE FÅR I "UPPFÖRANDE OCH ORDNING" ?
 
Så här ser det ut på problemområde efter problemområde:
 
Först förnekar vi problemets existens, sedan  under galgen försöker
vi snedvrida problembeskrivningen, och när detta inte går längre
sätter vi in fel åtgärder på fel ställe och på fel sttä
 
ALLT BLIR DÅ, SJÄLVFALLET, FÖR DYRT, FÖR INEFFEKTIVT OCH
FÖR SENT, ELLER ?
 
Vare sig byggbranschen eller skolan utgör här undantag utan är bara exem-
pel på hur det går när den "svenska modellen" tjänar oss väl.
 
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0