MODERATER SVÄVAR I DET BLÅ

Moderatet som behöver verklighetsstöd
 
I dagens BT skriver moderaterna Annette Carlsson och Jan Ericsson ett inlägg med
rubriken:
 
Särskilt stöd bör sättas in tidigt
 
Annete Carlsson är mest känd för att inte tillåta andra uppfattningar än de hon själv har,
och utfärdar bannbulor på medeltida sätt när någon dristar sig att säga något som ligger
alltför nära sanningen.
 
Moderaten Jan Ericsson är mest känd som megafonen från Stockholm, som inte kan
tänka en självständig tanke själv. Han har en bakgrund som bankanställd, enligt tillförlit-
liga källor från Ebberöds bank.
 
Nu skriver dessa ett gemensamt inlägg, och det skulle ju då överraska om värdet
skulle bli så stort
 
DET BLIR DET INTE HELLER, MEN DESTA STÖRRE ÄR AVSAKNADEN AV VERK-
LIGHETSINSIKT OCH VAD SOM ÄR ORSAK OCH VERKAN HÄR I VÄRLDEN.
 
I inlägget menar man att stöd ska sättas in tidigt i skolan men det verkar som om minst
lika stort stöd bör ges åt skribenterna, då man tycks sakna sådant i verkligheten.
 
Vi vet nu att kunskapsutvecklingen i Sverige varit mer negativ än i alla jämförbara län-
der, på vissa håll är resultatet så dåligt att man inte ens kan tala om resultat.
 
En rimlig ambitionsnivå vore i detta läget att eftersträva en godtagbar kunskaps-
utveckling.
 
Men är man tillräckligt verklighetsfrämmande räcker inte detta.
 
SKRIBENTERNA EFTERSTRÄVAR EN KUNSKAPSNATION I VÄRLDSKLASS.
 
Påminner lite om förutvarande Sovjetunionen, Nord Korea, Öst Tyskland och några an-
dra länder, där var man också alltid bäst på allting utan att vara bäst.
 
HÖGT I DET BLÅ MED ANDRA ORD.
 
Sedan tycks insikten om orsakssammanhang närma sig noll, man förstår nu varför Ebbe-
röds bank gick i konkurs.
 
Vi som tror oss veta vet att friskolorna är orsaken till att det uppstått en mindre likvärdig-
het i det svenska skolsystemet. Detta stöds också av all forskning.
 
Vi som tror oss veta vet också att skribenterna är varma anhängare av friskolor, närmast
rabiata anhängare.
 
En friskola, som ger mindre likvärdighet när man vill ha en ökad likvärdighet, vilken
slutsats borde det leda till.
 
DET FINNS BARA EN RIMLIG SLUTSATS, INGA FRISKOLOR ALLS ELLER ETT FRI-
SKOLESYSTEM UTFORMAT MED STARKA BEGRÄNSNINGAR.
 
Men har man en närmast rabiat inställning till friskolans betydelse, då blir slutsatsen en
helt annan. Slutsatsen blir då:
 
FRISKOLOR SOM GER EN MINDRE LIKVÄRDIGHET GER EN HÖGRE LIKVÄRDIGHET.
 
Skribenterna menar att den mindre likvärdigheten är en stor utmaning.
 
DEN STORA UTMANINGEN ÄR NOG I STÄLLET ATT VI HAR POLITIKER SOM INTE FÖR-
MÅR KOPPLA ORSAKSSAMMANHAND OCH SER DEN VERKAN SOM UPPSTÅR AV EN
'VISS ORSAK.
 
Man förstår som sagt nu varför Ebberöds bank gick i konkurs, där kunde väl också
för lite pengar bli för mycket pengar, ingen koppling mellan vare sig det ena eller an-
dra.
 
Och Olle Engström ska nog vara tacksam att han fått återvända till sin verklighet.
 
Förr skämtade man om att man släckte bränder med bensin. Annette Carlsson och Mega-
fonen skämtar inte.
 
DE VILL ÖKA LIKVÄRDIGHETEN GENOM ATT MINSKA DEN.
 
 
Att sväva fritt högt i det blå
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0