Kommunens bemötande

Yttrandefrihet och bemötande

Så var det dags för en ny omgång, där Kommunens sk "bemötande" visar sig vara
något helt annat än de programförklaringar som gjorts / görs.

I dagens BT kan man läsa att anställda uppmanas att inte ta kontakt med politiker
i stadsdelnämnden, då de är missnöjda med något. Detta agerande bortser från 3
omständigheter.

Den ena är att både medborgare och asntällda har en ovillkorad rätt att ta kontakt
med politiskt ansvariga. Detta är det ingen som kan "förbjuda" och bör snarare upp-
muntras.

Den andra omständigheten är just politikerns uppgift. Denna uppgift är inte att tysta
kritiska medborgare / anställda utan att uppmuntra till att synpunkter förs fram. Här
brister det uppenbarligen mycket.

Den 3 omständigheten, kanske här den viktigaste, är ju att denna typ av yttrande
blir först aktuella när anställda saknar förtroende för de samverkanskanaler som är
tänkt att tillämpas rutinmässigt. Om denna viktiga förutsättning saknas bör rimligen
insatserna inriktas mot denna brist i stället för att tysta de initiativrika, som framför
kritiska synpunkter.

Där ett olämpligt beteende och ett olämpligt bemötande uppmärksammas visar  sig,
som vanligt, krishanteringsförmågan närmast obefintlig.  Stadsdelschef Rita Johansson
svamlar om att den utskickade uppmaningen hänger ihop med att "diarieordningen"
bör skärpas, vilket ganska så snabbt visar sig vara ren lögn. Lögner från olika chefer
och politiker i Borås verkar vara något vi väljare får vänja oss vid.

Rita Johansson ser inte heller att något gjorts fel. Möjligen kan hon varit otydlig, ett
ganska så vanligt sätt att skylla ifrån sig tillkortakommanden.

Felet här är det motsatta.

Rita Johansson har varit allt annat än otydlig, tvärtom har hon varit tydlig
och det är detta tydliga och anmärkningsvärda förhållningssätt som är
problemt.

Stadsjuristen avfärdar också det hela med att inget formellt fel begåtts. Man får vara
tacksam för det lilla. Detta kan bara tolkas på ett sätt:

Att anställda och väljare bemöts oförskämt, att yttrandefrihet beskärs, att
anställda inte vågar framföra synpunkter, allt detta gör inget bara Kommunen
inte gör formellt fel.

Att ambitionen bör vara lite högre framgår inte av någons uttalande, man får som sagt
vara tacksam för det lilla.

Egentligen ska man inte vara förvånad över det som sker. Ledande politiker har sedan
en tid tillbaka avfärdat synpunkter med att budbäraren varit "omdömeslös". Senast ut
på banan med denna typ av bemötande var Kommunstyrelsens Ordförande som med
detta bemötande, helt säkert formellt korrekt enligt stadsjuristen, avfärdade chefen
för Regionteatern.

Motsvarande karaktärsbeskrivning har tidigare lämnats av andra ledande politiker.

Med sådana föredömen kanske man inte ska förvånas över att chefer mm längre
ner i organisationen försöker tysta kritik på mindre lämpligt sätt, formellt korrekt
får man väl anta om man frågar stadsjuristen.

Häls mm
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0