POLITIKERFÖRTROENDE

En politiska bubbla
 
Många gånger har det sagts att politiker inte är verklighetsförankrade,
utan lever isolerade i en bubbla.
 
När vi "vanliga" medborgare luftar sådan känslor meddelas vi att vi
i bästa fall är desinformerade, mer vanligt att vi inget förstår.
 
Efter sin avgång sa Mona Sahlin.
 
Det är först nu när jag lämnat politiken som jag förstår att politiker
lever isolerat från verkligheten och verkar i en bubbla.
 
Man får väl anta att Mona inget förstod.
 
I det jordnära ser man många exempel på hur denna bubbla frodas,
kanske inte alltid i former som är så smickrande för politiker.
 
Undertecknad hade vid tillfäle förmånen att i mer privat sammanhang
samtala med förra ledande moderaten Maj Steen. Samtalet kom att handla
om saker de gör vid sådana tillfällen, dvs rent vardagliga ting. Men vad vo-
re världen om inte en politiker talar politik så visst, det om upp.
 
I vanlig ordning kunde jag då inte hålla tyst utan uttalade vid ett tillfälle då
det föll sig lägligt:
 
Jag har inget förtroende för politiker.
 
Till svar fick jag då:
 
Då är det mycket synd om Dig.
 
Jag tror personligen, utan att veta, att Maj Steen i sig i grunden är värd
tillbörlig aktning.
 
Men så destruktiv är alltså den politiska miljön att det är synd om
en utomstående som inte tycker politikerna i gemen gör ett bra ar-
bete - prata om isolering och avståndtagande. Det är mycket synd
om dem till och med.
 
Visst är det synd om mig, i många aveenden, jag kan ofta önska att mycket
var annorlunda, men det är inte synd om mig på det sätt Maj Steen menade.
 
Däremot är det synd om mig för att politiker tycker synd om mig för att
jag inte har förtroende för dem, den typen av översittarmentalitet hör
inte hemma i en demokrati.
 
Vid ett tillfälle i mitt långa liv utvecklade jag en vänskap med en politiker, ganska
så framträdande. Denne förvånade mig med, som jag då uppfattade det,sin ovanliga
klarsyn. Många gånger, väldigt många gånger, uttalade han sin syn på hur
politiker var och menade att de hade agendan:
 
- först frågar de sig hur de ska agera för att maximera sitt egenintresse
- i andra hand ställer de frågan hur det ska gynna sitt part
- sist blir det fråga om att tillgodose väljarnas intresse, dock förekommer detta
  mycket sällan, eller aldrig, då de två första punkterna inte medger detta
 
Denna beskrivna agenda stämmer ganska väl med hur jag, och många andra
upplever politikers agenda, ett smutsigt hantverk insnärjt i lögner, manipuleringar
och mörkläggningar. Jag kände en betydande förvåning att en politiker själv kun-
de hålla denna distans i sin politiska gärning och tänkte att fler sådan borde det
finnas.
 
Vänskapen slutade att utvecklas då jag insåg att beskrivningen av denna
agenda inte var kritik utan var en hyllning och att han själv agerade utifrån
denna agenda.
 
Mona Sahlin har inte alla gånger framstått som ett föredöme, som understate-
ment, men i detta fallet får hos nog ses som ett föremöme.
 
Fler politiker med en översittarmentalitet, som lever isolerat från verklighe-
ten, borde dra sig tillbaka och den vägen nå en högre insikt. Tydligen kan
denna insikt inte nås i den destruktiva miljön politiken utgör.
 
Jag är en demokratisk bubbla, haha, var tacksamma för
att jag pratar TILL Er vart 4 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0