DEMOKRATIINNEHÅLL

När övergår en demokrati till att vara en diktatur
 
Frågan kan inte besvaras, det finns ingen diktatur som inte innehåller någon
form av frihet, och det finns ingen demokrati, som inte tvingas till olika be-
gränsningar i den invidiuella friheten.
 
Det finns därför omslagspunkter som är svåra att identiera och som kan
variera över tiden och som kan variera beroende på trender och värde-
ringar.
 
Men vår demokrati är väl väldigt bra, visst den är mycket bättre än den som
fanns i gamla Sovjeunionen.
 
I Sovjet fick man bara rösta på ett parti och röstade man på ett annat parti
försvann man till Sibirien.
 
Det tycker nog alla inte är demokrati.
 
 
I Sverige gäller det omvända, här får man rösta på alla partier utom ett parti,
röstar man på detta parti är man nazist och rasist och det är nästan lika
skrämmande som att få åka till Sibirien.
 
Det tycker inte alla är demokrati.
 
Men, allt är relativt och visst är det bättra att få rösta på alla partier utom ett än att
bara få rösta på ett parti.
 
Men vore det inte allra bäst om man fick rösta på alla partier, gränserna för vad som
är demokrati är som sagt inte helt lätta att konkretisera.
 
Men den representativa demokratin är väl ändå bra, visst men det beror på vem
man representerar. När man ger uttryck för begreppet "representativ demokrati"
leder tankarna till någon som representar väljarna.
 
Men om en politker vart fjärde år representerar sig själv och i mellanperioderna
representerar sig själv ändå mer är demokrati innehållet magert.
 
Är det egentligen inte så det fungerar ? Mellan valen ska vi hålla tyst och vid valen ska
vi rösta rätt ? Som sagt, gränsen för demokrati är svår att konkretisera.
 
Men demokratin har väl ändå ett innehål, och då kan man väl se vad som är demokrati
eller inte ?? Visst, det är på ett lägre plan lättare att se vad som är demokrati eller inte.
 
Och när det gäller ett lägre plan är det detaljerna det gäller och små enskilda händ-
elser vittnar lätt om vem som representerar vem.
 
Undertecknad skickade ett brev med posten och skrev i hastigheten 503 36 i stället för
503 38 som postnummer. Brevet kom i retur med notering på baksidan: Skickas i retur
då postnumret är fel och sedan stod det "rätt postnummer är 503 38".
 
Vem representerar då vem ? I vart fall representarar Staten /Posten inte mig och det bör den
väl göra, eller ? Och då borde posten komma fram, för man visste ju det rätta postnumret.
 
Självklart ringde jag upp Posten och fick tala med en mellanchef vid namn Maria, Hon för-
klarade för mig att man gjorde så för "att posten skulle komma fortare fram".
 
Detta hade jag ju lite svårt att ta till mig och krävde närmare förklaring hur posten skulle
kunna komma fram fortare om den gick i retur till mig.
 
Jojomensam, mellanchefen Maria upprepade med en dåres envishet att den kom fram
fortare på det visat.
 
Envis till naturen är jag så jag gav mig inte, och så småningom förstod mellanchefen Maria
att detta höll inte och då fick jag fram sanningen:
 
Genom att skicka brevet i retur skulle jag minsann lära mig att i fortsättningen skriva
rätt postnummer och DÅ skulle posten komma fortare fram.
 
Vem representerar vem med dessa attityder och värderingar ? Inte är det Staten / Posten
som representerar mig utan tvärtom.
 
Många, många, väldigt många små händelser i det vardagliga livet reser stora och många'
frågetecken om vi format vårt samhälle så att det dekomraktiska innehållet är så stort som det
'borde vara.
 
Man behöver väl inte påpeka att mellanchefen Maria hamnat på fel plats och för länge sedan'
passerat sin kompetensnivå.
 
Jag har dessutom glömt vad hon heter, men jag tror det var Putin eller något åt det
hållet.
 
Vad blir då sensus ?
 
Jo att demokrati uppstår inte när man skriver in den i grundlagen, och inte heller när
politikerna säger att de representerar oss utan den uppstår först när man formar sam-
hället så att väljarna i sin vardag i konkreta handlingar kan se och förstå vem som re-
presenterar vem.
 
Hur är man förresten skapt om man säger att det råder demokrati om man får rösta på alla
partier utan ett parti ?
 
Och hur är man skapt om man säger att det råder demokrati om Statschefen uttalar att han
inte vill ta i 6 % av väljarna med tång.
 
För dessa 6 % lär det i alla fall vara helt klart att omslagspunkten är passerad.
Är ni så mentalt handikappade (citerat från Fredrik Reinfeldt) att Ni tror på vad vi
säger då får NI skylla Er själva.
AE
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0