MEDBORGARDIALOG

När orden blir viktigare än innehållet
 
Nu ska tydligen Borås Stad införa vad man benämnder medborgardialog och
ska utarbeta former för hur detta ska ske.
 
Rätt utformat och rätt utnyttjat torde väl alla ambitioner att föra en bättre dialog'
med medborgarna vara av godo, så förhoppningsvis även här.
 
För att en medborgardialog ska kunna fungera erfordras att Borås Stad har rätt
attityd, till vad som tas upp. Så är inte alltid fallet.
 
Att möta medborgares dialog med att de är omdömeslösa och andra oför-
skämdheter tyder inte på att förutsättningarna alltid är de bästa.
 
Förutom att arbeta med formerna för medborgardialogen tycks det inom Borås
Stad finnas behov att arbeta med de attityder man ibland visar.
 
För att en dialog av detta slag ska bli meningsfull måste nog också en och annan
rannsaka sig själv, både inom den politiska ledningen och inom den kommunala
förvaltningen.
 
Det är nog inte många som tror att många här är "onda", utan de flesta anser sig
nog vilja vara "goda". Det övervägande antalet bestjälas säkert av en ambition att
göra det som rätt för medborgarna.
 
Men det är två vitt skilda världar att sitta och bestämma vad som är rätt för
medborgarna, oavsett vad de tycker, och att i sina ambitioner utgå ifrån det
som medborgarna ger uttryck för.
 
Tyvärr finns det lite väl många exempel på att  både politiker och tjänstemän "be-
stämmer" vad som är bäst för oss, och vi beskrivs som missinformerade om vi fram-
ställer våra önskemål på annat sätt.
 
Kan man göra upp med dessa attitydproblem kan en medborgardialog inte bli
annat än rätt.
 
Det låter bra, får hoppas att det
blir mer än ord en här gången
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0