LÄTTNADER FÖR FÖRETAGARNA

DEN SVENSKA MODELLEN FÖRNEKAR SIG ALDRIG
 
I dessa bistra tider låter vi oss imponeras av de lättnader Regering och
Riksdag ger landets företagare.
 
DEN OPTIMALA NIVÅN PÅ DESSA LÄTTNADER KAN INGEN HA EN
BESTÄMD UPPFATTNING OM MEN SAKER KAN MAN HA EN BESTÄMD
UPPFATTNING OM, I VISSA FALL EN MYCKET BESTÄMD UPPFATTNING.
 
En sak man bör ha en uppfattning om är lättnaderns storlek, när man tar till
sig miljarder efter miljarder så får man lätt intrycket att Sveriges regering,
och riksdag anstränger sig till det yttersta.
 
SÅ ÄR DET INTE, INTE PÅ LÄNGA VÄGAR.
 
Sverige, med EU starkaste offentliga finanser ?, anstränger återigen medbor-
gare och företag mer än man anstränger de "starka offentliga finanserna"
 
Tllgängliga uppgifter visar nu tydligt att jämförbara länder i EU, Europa i öv-'
rigt och USA, beslutar om "lättnader" som är större än i Sverige.
 
Återigen kan man då notera, och det kan aldrig sägas för många gånger,
politikernas omsorg o den "offentliga finanserna" är större än omsorgen
om landet oss dess invånare.
 
Men få, eller ingen, begriper vad som inträffar på dessa aggregaerade ni-
våer, så låt oss då som "djävulen" gå till detaljerna.
 
DET ÄR I DETALJERNA SOM MAN SER HELHETEM.
 
Och i de detaljerna och den helheten finns det företagare som känner sig
något vilsna och obekväma, för att utrycka sig mildare än milt.
 
För att "förstå" nedanstånde måste man ha en viss, kanske betydande,
kunskap om hur skattesystemet fungerar, eller inte fungerar, hur olika
andra myndigheter fungerar, eller inte fungerar, och hur enskilda hand-
läggare framstår som en "åsna utan hjärna".
 
För att återgå till "detaljen":
 
En viss företagare har en viss verkasmet, ett antal anställda och omfattas
av vissa beslutade "lättnader".
 
I detta faller utgör lättnaden an nedsättning av arbetsgivaravgifter, det rör
sig om ett AB.
 
Bolaget i fråga har ett antal anställda, lönestöd i form av nystartstöd mm
utgår sedan tidigare.
 
Skatteverket instruktioner på sin egen hemsida är hyfsat lätt att förstå,
när man redovisar löner mm för mars månad, kryssa för ruta 062, så
får bolaget den lättnad regeringen föreslagit och riksdagen beslutat.
 
Så sker också, helt enligt de anvisningar Skatteverket lämnat .
 
Den 14/4 år 2020 konstaterar företagtaren i fråga att det är minst sagt
"kaos" på företagets skattekonto, det uppvisar en brist / underskott på
ungefär 50 000:-  !!
 
En snabb överslagsberäkning visar då att företager då fått betydligt
mindre i statligt stöd än vad som beslutats tidiager.
 
 
En morgon med regeringens "lättnad" blir maec andra ord allt annat
än en lättnad.
 
Företagets framtid står på spel, detta gäller ju inte en månad, det gäller
ju 4 månader !!
 
Snabba råd då dyra, men inte så snabba, bara dyra, efter ett antal tim-
mar i kö till Skatteverket och Arbetsförmedlingen är saken klar, enligt
Skatteverkets och Arbetsförmedlingen, dessa lättnader får man bara
om stöden inte utgå.
 
Så den "lättnad" företaget här får är något överraskande:
 
MAN SLIPPER BETALA I ARBETSGIVARAVGIFT UNGEFÄR  30 000:-
MEN SLIPPER SAMTIDIGT STATLIG STÖD PÅ 55 000:-
 
Simsalim, i dessa coronatider, med lättnader för småföretagre, får en
enskild företagare betala in mer till Staten än tidigare.
 
EN WINWIN - SITUATION FÖR STATEN, SOM KAN FRAMSTÅ SOM
EN MILD GIVARE, MEN TAR TILLBAKS MER ÄN VAD MAN GER.
 
Företagaren ifråga är inte "född under eb byrå" utan anar, med rygg-
märgen : DETTA MÅSTE BARA VARA FEL.
 
Ringer till skatteverket, kommer efter 1 1/2 tim fram till en inkvoterad
handläggare, som ger beskedet klart och tydligt uttalat:
 
MAN KAN INTE FÅ DENNA LÄTTNAD OM MAN SAMTIDIGT HAR
STATLIGA LÖNEBIDRAG.
 
Företagen ger sig inte, och säger, vet Du verkligen detta, vad lutar
Du Dig då på ?
 
Svaret blir vad man i dag kan förvänta sig i kontakter med samhällets
serviskontor:
 
JAG VET INTE BESTÄMT, MEN JAG TROR ATT DET INTE KAN
UTTÅ STÖD I DETTA FALLET.
 
Företagaren begår inte "självmord" efter detta utan går vidare, i detta
fallet genom att konsultera undertecknad.
 
Undetecknad anar också "ugglor i mossen" och beslutar sig för att gå
till botten med detta.
 
och botten i detta är klar, kristallklar.
 
BOTTEN UTRGÖRS AV EN SKRIVELSE FRÅN REGERINGSKANSLIET/
FINANSDEPARTEMENT, SOM KLART, OERHÖRT KLART, SÄGER ATT
DENNA LÄTTNAD KAN, OCH SKA, UTGÅ SAMTIDIGT SOM MAN ERHÅL-
LER STATLIGA LÖNEBIDRAG TIDIGARE.
 
Med detta i ryggen tas förnyad kontakt med den inkvoterade handläggare,
som först trodde sig veta vad som gällde, för att sedan "tro" att hen visste
vad som gällde.
 
NU MENAR DEN INKVOTERADE HANDLÄGGAREN ATT HON "TRODDE"
ATT HON "TRODDE" ATT FÖRETAGAREN INTE SKULLE FÅ DENNA
 
LÄTTNAD.
 
Fortsatt kommunikation med andra ord meningslös, ny kontakt tas nu med
en annan handläggare, nu vid arbetrsförmedlingens ekonomikontor.
 
Där uppstår en viss uppståndelse, man erkänner oförbehållsamt att rege-
ringens förslag och riksdagen beslut är det som gäller och företagaren ska
få sina pengar, både för "lättnaden" och det tidigare stödet.
 
Men den "svenska modellen" är inte den "svenska modellen" om man inte
visar vem som bestämmer, STATEN med både strot S och T.
 
Så man kan ju inte bara erkänna fel, och rätta till det, man måste ju också
visa vem som "bestämmer",
 
Så företagren skulle få sina pengar, men med en månads fördröjning,
och det uppgavs bero på att skattedeklarationen lämnades in för sent.
den var instämplad hos Skatteverket 2020-04-07.
 
Vad handläggaren glömde upplysa om var att den skulle ha varit inlämnad
den 14/4 och då kan ju den 7/4 inte vara för sent, eller ?
 
OM DETTA ÄR DET LÄTTNADER REGERINGEN ERBJUDER I CORONA
KRISEN, SÅ HOPPAS MAN INNERLIGT ATT MAN INTE FÅR UPPLEVA
EN VÄRRE KRIS 
ae

RSS 2.0